KEPENTINGAN KEMAHIRAN INSANIAH (SOFT SKILLS) KEPADA SETIAUSAHA ALAF 21
Kemahiran
insaniah (soft skills) merupakan kemahiran yang sangat penting dan
kritikal dalam abad ke- 21 ini. Kepentingan kemahiran ini telah banyak
diperkatakan dan diberi penekanan oleh pihak majikan terutamanya sektor
korporat kerana ianya menjamin kesinambungan kelestarian atau survival sesebuah
organisasi. Pada pandangan majikan, penguasaan kognitif sahaja belum mencukupi
untuk menghadapi cabaran persaingan yang hebat pada masa kini. Oleh itu
kemahiran insaniah diperlukan bagi melengkapi kemahiran kognitif bagi membentuk
individu yang holistik.Kemahiran insaniah merupakan kemahiran yang melibatkan
kebolehan menyelesaikan masalah, berfikiran kritikal, berkomunikasi dan
menyatakan idea‐idea
dengan jelas (komunikasi lisan dan tulisan), bekerja dalam kumpulan, memimpin
dan juga kemahiran sosial (Rusmini, 2011). Trilling dan Fadel (2009,)
menyatakan kemahiran insaniah terdiri daripada tiga set kemahiran iaitu
kemahiran pembelajaran dan inovasi, kemahiran teknologi dan maklumat dan juga
kemahiran kerjaya dan kehidupan.Kemahiran insaniah juga disebut sebagai
kemahiran abad ke 21, kemahiran kelestarian atau kemahiran pekerjaan (Wagner,
2008; Trilling and Fadel, 2009; Gerver 2010; dan Wurdinger dan Enloe, 2011).
Wagner (2008), menyatakan terdapat tujuh
kemahiran kelestarian yang diperlukan oleh murid‐murid pada masa kini iaitu penyelesaian
masalah dan berfikiran kritikal, kolaborasi dan kebolehan memimpin,
kebolehubasuaian, inisiatif dan keusahawanan, komunikasi lisan dan tulisan
secara efektif, menilai dan menganalisis maklumat dan kebolehan imaginasi dan sifat
ingin tahu.Kegagalan sistem pendidikan untuk memperkukuhkan kemahiran insaniah
ini akan menyebabkan murid‐murid
tidak bersedia sebagai individu yang aktif dan bermaklumat untuk memasuki alam
pekerjaan dan juga kurang kompetetif untuk menyumbang kepada masyarakat
keseluruhannya.
Kemahiran
insaniah memiliki pelbagai nama seperti soft skills, essential skills, human
skills, employability skills serta non-technical skills. Terdapat pelbagai
makna yang menjelaskan tentang kemahiran insaniah. Mahyudin (2011) menyatakan
bahawa definisi sedia
ada berkaitan dengan
kemahiran insaniah lebih memberi tumpuan terhadap aspek tingkah
laku, kemahiran komunikasi, sikap, keupayaan menyelesaikan suatu permasalahan,
cara memeperolehi keputusan dan pengurusan organisasi. Elemen – elemen
kemahiran insaniah yang terdiri daripada kerja berpasukan,nilai positif,pembelajaran
berterusan, kepemimpinan dan komunikasi
telah dijadikan perkara
utama dalam modul
pembangunan kemahiran insaniah
dimana ia merupakan aspek kognitif
yang berhubungan dengan kemahiran bukan akademik. Setiap pelajar perlu mempunyai kemahiran
insaniah. Hal ini kerana kemahiran insaniah tidak hanya memberi tumpuan
kepada pelbagai perkara
dalam suatu bidang
sahaja. Zamri 2012) mengemukakan bahawa kemahiran
insaniah merangkumi kemahiran
menyelesaikan masalah,
kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran
kerja berpasukan, kemahiran
moral dan etika kemahiran mengurus
aktiviti dan kemahiran
berkomunikasi.
Oleh
demikian, kemahiran insaniah perlu dimiliki oleh setiap graduan supaya
mereka boleh bersaing
dalam alam kerjaya
sama ada di
peringkat tempatan mahupun
antarabangsa (Shahrom et al., 2007).
Khatijah (2006) pula
menyatakan kemahiran insaniah
merupakan kemahiran asas
yang dapat membantu pelajar
selama pengajian dan kemahiran ini berhubungan dengan kemahiran berfikir,
kemahiran ICT, kemahiran komunikasi
dan sebagainya. Pendedahan
mengenai kemahiran insaniah kepada
pelajar diharap dapat memberi pengetahuan awal berkaitan dengan kepentingan
kemahiran ini. Selain itu, dengan mengetahui manfaat kemahiran insaniah, para
pelajar dapat mengembangkan keyakinan dengan mengenal pasti keupayaan
yang mereka miliki.
Hal ini juga berkaitan dengan kemahiran komunikasi. Dimana menuntut
pelajar menggunakan pelbagai bahasa khususnya bahasa melayu dan juga bahasa
inggeris untuk berinteraksi dengan orang ramai (Tuan Mohd, 2009). Kemahiran
insaniah merupakan aspek penting dalam memastikan para graduan yang sedia ada memperolehi
kerjaya sesuai dengan bidang pengajiannya. Kecemerlangan akademik masih
menjadi tumpuan utama yang harus diambil berat
oleh para pelajar namun cemerlang
berdasarkan pengetahuan secara teori
sahaja tidak mencukupi untuk mampu bersaing di pasaran kerja.
Noorashidi
(2009) menjelaskan kemahiran komunikasi dan keupayaan pelajar dalam menguasai
pelbagai bahasa akan menjadi tunjang para graduan mendapat tempat di alam
pekerjaan. Kesimpulannya,
kemahiran insaniah terdiri
daripada pelbagai aspek
kehidupan mahupun pekerjaan. Kemahiran insaniah merangkumi
kemahiran berfikir, kemahiran
keusahawanan, kemahiran peribadi,
kemahiran berkaitan manusia serta kemahiran yang berhubungan dengan
kemasyarakatan. Proses penerapan kemahiran insaniah merupakan tanggungjawab
pelbagai pihak seperti institusi pengajian tinggi (IPT), sekolah dan
masyarakat.Kemahiran insaniah dapat
dipelajari sepanjang hayat
dan dalam persekitaran pekerjaan,
kehidupan harian dan
juga institusi pendidikan.
Aini (2005) mengemukakan bahawa pada masa kini penerapan kemahiran
insaniah dalam pengajaran dan pembelajaran semakin meningkat.
Kemahiran
komunikasi adalah penting di tempat kerja dan ini bukan sekadar membantu
mewujudkan persekitaran yang terbuka dan mesra, tetapi juga memastikan kerja
yang anda hasilkan adalah bersifat fokus dan jelas.Pasukan yang tahu
berkomunikasi dengan baik akan menjadi lebih cekap, lebih teratur dan lebih
selaras dengan idea serta perspektif masing-masing. Memiliki kemahiran
komunikasi tidak bermakna memiliki bakat bertutur dengan baik; ini melampaui
komunikasi lisan. Kebolehan untuk menyampaikan idea yang rumit dengan mudah dan
menyampaikan mesej penting dengan jelas dan ringkas, sama ada secara lisan,
tulisan atau sebaliknya, akan mengurangkan kesilapan ketidakcekapan.Kerja usaha
sama yang baik tidak mungkin dicapai tanpa komunikasi yang berkesan. Ini
terutamanya penting kerana persekitaran bekerja digital menjadi semakin
tersebar luas; kemahiran insaniah yang kuat membantu menyatukan orang walaupun
mereka bekerja dari jauh. Alat seperti Dropbox direka untuk memudahkan dan
meningkatkan kerjasama serta komunikasi, tetapi memastikan orang yang
menggunakan alat tersebut dipadankan dengan kemahiran insaniah ialah kuncinya.
Kemahiran
Kepimpinan Menerusi Kokurikulum Pembangunan kemahiran insaniah seperti
kemahiran berkomunikasi, kemahiran memimpin dan kemahiran menyelesaikan suatu
permasalahan dalam kalangan pelajar dapat dilaksanakan menerusi proses
pengajaran dan pembelajaran matapelajaran kokurikulum di pusat pengajian
tinggi. Pihak industri menghendaki
supaya para graduan memiliki kemahiran kepimpinan (Mohd.Yunus & Mamat,
2002; De Leon & Borchars, 1998; Otter, 1989). Dengan demikian, selain
daripada mempelajari kemahiran teknikal, pelajar di institusi pengajian tinggi
juga perlu didedahkan kepada kemahiran kepemimipinan. Berdasarkan kepada Walker
(2003), pembangunan kemahiran kepimpinan dalam kalangan pelajar dapat dilakukan
menerusi kokurikulum. Hal ini kerana melalui pengajaran dan pembelajaran
kokurikulum pelajar boleh mengembangkan potensi. Dalam
konteks kemahiran kepimpinan
menerusi kokurikulum,
aktiviti kokurikulum dapat
memberikan latihan awal
kepada pelajar iaitu
berkaitan aspek sahsiah, kemasyarakatan dan kepimpinan.
Kebolehan memimpin mampu diterap melalui aktiviti pakaian seragam, kelab, sukan
dan persatuan (Ab. Manaf & Fauzee, 2002). Pendapat ini disokong oleh Abdul
Hamid (2002), yang menyatakan bahawa ilmu kepimpinan dan pengurusan dipelajari
melalui satu sistem pendidikan yang harus dirasai dan dialami sendiri oleh
pelajar tersebut kerana memimpin dan
mengurus berkait rapat dengan
kehidupan seharian manusia.
Beliau juga mengemukakan bahawa ilmu akademik
berhubungan dengan kelas serta kertas - kertas ujian, oleh itu ilmu
kepimpinan dan pengurusan
berbeza dengan ilmu
akademik. Oleh sebab
itu, jika pelajar
diberikan kesempatan dan peluang
untuk mengurus persatuan atau kelab maka secara tidak langsung pelajar akan
memiliki kemampuan mengurus serta memimpin anggota – anggotanya dengan
menggunakan kemahiran berkomunikasi, kaedah psikologi yang baik, kebijaksanaan
dan strategi yang tertentu. Elemen – elemen kepimpinan dapat ditanam dalam diri
pelajar semasa mereka mengikuti aktiviti luar bilik darjah (Deborah Hopen,
2002). Melalui aktiviti luar ini pelajar diajar cara berorganisasi, bekerja
secara berpasukan dan
memupuk kemahiran komunikasi
dikalangan pelajar. Pelajar
juga akan dapat menguasai kemahiran
mengenalpasti masalah dan
membantu mencari jalan
penyelesaian, kemahiran memberi
perhatian, mendengar, memberi penjelasan, refleksi, konfrontasi, mentafsir,
memberi maklumat, membuat rumusan dan merapatkan hubungan sesame manusia,
kemahiran menghurai, mengamalkan dan mengawal tingkah laku (Omardin, 1999). Oleh itu,
untuk memastikan pelajar dapat
menjadi pemimpin organisasi dalam bidang
kerjaya maka pelajar
perlu memiliki kemahiran
kepimpinan.
Kemahiran
menyelesaikan masalah yang digandingkan dengan kefleksibelan dan kreativiti,
ialah kebolehan untuk membongkar masalah dan mengambil tindakan logik dengan
segera untuk menyelesaikannya. Dengan mengetahui pasukan anda bersedia dan
dapat menyusun strategi penyelesaian yang produktif dan rasional bagi masalah
yang tidak dijangka, maka ini akan meningkatkan dan mengilhamkan keyakinan di
tempat kerja dan membantu seorang setiausaha menangani halangan tanpa berasa
tertekan atau terbeban.Kebolehan untuk melihat sesuatu isu dengan mendalam dan
menganalisis serta menilai nuansa(perbezaan) isu dengan pendekatan yang logik
dan sistematik akan memastikan anda sentiasa mendapat penyelesaian paling
kukuh. Pemikiran kritis bermakna membongkar setiap sudut isu sepenuhnya dan
mengelakkan membuat keputusan yang berdasarkan naluri atau gerak hati. Antara
alat penyelesaian masalah iala peta minda ianya dapat mengubah tersirat kepada
tersurat. Selain itu, pengurusan grafik. Membentuk lakaran dan menguruskan cara
serta gaya pemikiran. Faedah daripada mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah
ialah boleh menyelesaikan masalah secara rasional dan objektif. Seterusnysa,
dapat meningkatkan keyakinan diri dalam menghadapi dan menyelesaikan masalah.
Kemahiran etika
dan moral profesional. Etika merupakan ilmu tentang
norma, nilai dan moral. Namun demikian, tanpa etika dan nilai yang betul akan
menyebabkan pelbagai kepincangan dalam mengatur kehidupan seharian. Oleh itu,
etika dan nilai adalah sangat penting bagi semua golongan masyarakat
terutamanya setiuasaha, supaya tidak melakukan sesuatu yang tidak baik. Etika terbahagi kepada dua bidang besar
iaitu etika umum dan etika khusus. Etika umum dibahagi
kepada prinsip dan moral dasar etika umum manakala etika khusus merupakan
terapan etika dan dibahagikan lagi kepada etika individu dan etika sosial Nilai merupakan pegangan yang mendorong
seseorang atau organisasi untuk bertindak. Ia merupakan rangka tanggapan yang
membentuk dan mempengaruhi tingkah laku. Nilai dapat dikategorikan berasaskan
agama, budaya, etika dan juga moral. Nilai murni yang sepatutnya dipegang oleh
seseorang pelajar dan pekerja adalah
seperti adil pada diri sendiri, amanah pada ilmu pengetahuan ,bertangunggjawab
pada masyarakat ,ikhlas pada diri sendiri, dedikasi pada kehidupan ,tekun
menimba pengalaman dan berdisiplin membentuk personaliti unggul. Ciri etika dan nilai profesional yang perlu
ada pada seorang setiausaha ialah seseorang yang bekerja
dengan cemerlang akan melaksanakan tugasnya dengan bersungguh-sungguh dan tidak
akan mengambil sikap sambil lewa sahaja. Prestasi tugasnya akan sentiasa
tinggi. Jika setiausaha menghadapi masalah semasa melaksanakannya, setiausaha
perlu terus berusaha mencari jalan mengatasi atau menyelesaikan masalah itu dan
tidak mudah putus asa.
Untuk mencapai tahap kecemerlangan, seseorang setiausah itu mesti ada disiplin diri yang kuat dan boleh melakukan kerja dengan baik dalam semua situasi dan keadaan. Selain itu setiausaha yang mempunyai sikap inisiatif akan melakukan sesuatu kerja sebelum diarah atau dipaksa oleh orang lain. Setiap tugasan yang dipertanggungjawabkan akan dilakukan dengan tekun dan teliti untuk mengelakkan kesilapan. Setiausaha yang mempunyai sifat inisiatif yang tinggi sentiasa mempunyai keazaman untuk melakukan yang terbaik dan berusaha untuk mengatasi pesaingnya.
Cadangan untuk
menambahbaikkan lagi kemahiran insaniah ialah membantu pelajar untuk membina
kemahiran yang diperlukan dengan menggalakkan dia untuk menyertai
aktiviti-aktiviti di mana bekerjasama dengan orang lain memainkan peranan
utama, contohnya, sukan berpasukan/atlet atau persatuan pakaian seragam. Kelab
sains juga merupakan tempat yang sesuai untuk mempelajari tentang kerjasama,
jika projek berasaskan kumpulan atau aktiviti/perkhidmatan sukarela
dititikberatkan.Selain itu,memupuk rasa tanggungjawab dalam diri seorang
pelajar adalah sangat mencabar. Salah
satu cara untuk membina kemahiran ini ialah dengan mempraktikannya dengan cara
memberinya tanggungjawab untuk dilaksanakan di sekolah dan di rumah. Ramai
majikan kini lazimnya memilih calon yang bukan sahaja mempunyai pencapaian yang
baik, tetapi juga aktif di dalam aktiviti ko kurikulum. Sebagai contoh,
sekiranya anak anda gagal untuk menghantar kerja sekolah tepat pada waktunya,
elak daripada memberi hukuman. Sebaliknya, minta penjelasan mengapa kerja tidak
disiapkan dan tanyakan apakah tindakan yang dia akan ambil untuk mengatasi
situasi yang sama di masa akan datang. Biarkan dia bertanggungjawab atas
kelemahannya dan galakkan dia untuk berusaha mengendalikan masanya dengan lebih
baik.
Apabila
anda mengajar kemahiran insaniah kepada pelajar kolej, salah satu kemahiran
insaniah yang paling penting untuk dipertimbangkan ialah pemikiran kritis.
Ramai pelajar mendapati sukar untuk menganalisis fakta, memerhati, membentuk
pertimbangan mereka sendiri dan memberikan maklum balas, terutamanya apabila
pihak berkuasa yang lebih tinggi terlibat.Akhir sekali,maklum balas adalah
salah satu cara terbaik untuk mengajar pelajar atau remaja berfikir kritis.
Terdapat begitu banyak faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum mereka
menawarkan pendapat atau cadangan mereka dan ia juga akan memberi mereka
peluang untuk berfikir dan membuat kesimpulan.
Alami Dropbox (n.d.). Kemahiran
Insaniah Di Tempat Kerja.Diperolehi daripada
https://experience.dropbox.com/ms-my/resources/what-are-soft-skills
Faizullah Mohamed (2014).Penerangan Kemahiran Insaniah
Dalam Konteks
Membina
Insan Berkepimpinan Di Kalangan Pelajar Melalui Aktiviti Kokurikulum Di Universiti.Diperolehi
daripada
FazHani Faz (2016).Kemahiran Insaniah Meningkatkan Kebolehpasaran
Mahasiswa
Sebagai
Persedian Menempuhi Alam Pekerjaan.Diperolehi daripada https://www.slideshare.net/fazhani/kemahiran-insaniah-meningkatkan-kebolehpasaran-mahasiswa-sebagai-persediaan-menempuhi-alam-pekerja
Rusmini Ku Ahmad (2013).Integrasi ICT dan Kemahiran
Insaniah.Diperolehi daripada
Lakshmi Puthanveedu (2022).10 Cara
Mengajar Kemahiran Insaniah Kepada
Pelajar:Kehidupan
Selepas Sekolah.Diperolehi daripada https://ahaslides.com/ms/blog/10-ways-for-teaching-soft-skills-to-students/
Dr. N.Thiyagar (2013).Memupuk Kemahiran
Insaniah Dalam Kalangan
Remaja:Jangan
Asyik Bekerja,Luangkan Masa Untuk Bermain.Diperolehi daripada https://mypositiveparenting.org/ms/2017/04/13/memupuk-kemahiran-insaniah-dalam-kalangan-remaja-jangan-asyik-bekerja-luangkan-masa-untuk-bermain/
Comments
Post a Comment